Monday, March 9, 2015

Mucenici moldovenesti de post (sfintisori)

Pe 9 martie sărbătorim Sfinţii 40 de Mucenici din Sevastia. Vă invit să citiţi mai multe aici. Nu ezitaţi să cereţi ajutorul sfinţilor, ei sunt mijlocitorii şi prietenii noştri. Pentru că această sărbătoare este în general în post, mi se pare normal să-i facem de post.

În Bucovina obişnuim să facem aceşti mucenici (sfinţişori) în formă de 8, un aluat de post, cu miere şi nucă. Mucenicii au ieşit foarte pufoşi, aromaţi şi foarte, foarte buni.

Iată ce am folosit pentru această reţeta:

Pentru aluat:
  • 500 gr făină
  • 300 ml apă călduţă
  • 60 gr zahăr
  • 60 ml ulei
  • coajă de la 1 lămâie
  • coajă de la o portocală mare
  • 10 gr drojdie uscată
  • 1 praf de sare
  • 1 esenţă de vanilie
Pentru sirop:
  • 200 ml apă
  • 100 gr zahăr
  • 4 pliculeţe de zahăr vanilat
Pentru decor:
  • 300 gr miere
  • 150 gr nucă măcinată
Cum procedăm:
Amestecăm făina cu drojdia şi apă călduţă. Adăugăm şi celelalte ingrediente (dar doar jumătate din cantitatea de coajă de portocală) şi amestecăm bine până obţinem un aluat destul de lipicios. Lăsăm aluatul într-un loc călduţ pentru 1 ora, până când acesta îşi dublează volumul.
Între timp putem să ne ocupăm de sirop. Punem apă la înfierbântat şi adăugăm zahărul şi zahărul vanilat. Când zahărul s-a topit, luăm siropul de pe foc şi-l lăsăm la răcit.
După ce aluatul a crescut, îl împărţim în 8 părţi egale. Luăm o bucăţică de aluat, îl întindem în formă de şnur potrivit, şi-l răsucim. Formăm un cerc, apoi un 8. după ce am format cei 8 mucenici îi mai lăsăm la crescut pentru 30 de minute. Îi ungem cu apă şi zahăr apoi îi dăm la cuptor pentru 25 – 30 de minute la 175 C. Eu am făcut un sirop din coajă de la jumătatea de portocală, puţin zahăr şi apă. Am uns mucenicii cu acest sirop pentru un plus de culoare şi aromă. După ce mucenicii sunt gata îi scoatem din cuptor şi-i lăsăm la răcit. Îi insiropam, apoi îi ungem cu miere (eu am încălzit mierea pentru a deveni mai lichidă; era prea solidă), apoi îi tăvălim prin nucă. Sunt extrem de buni!
Poftă bună!


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...